Zadano mi w pytanie odnośnie Judy 9 i ciała Mojżesza. Ponieważ Biblia milczy na ten temat, więc odpowiem z literatury pozabiblijnej. Może komuś coś to da.
W literaturze pozabiblijnej Michał i Gabriel byli zaangażowani w przenoszeniu patriarchów w chwałę Raju. W związku ze swoimi obowiązkami Michał styka się z szatanem odnośnie ciała Mojżesza w Judy 9.
Nowy testament nic nam nie mówi co Michał chce zrobić z ciałem i na jakiej podstawie Szatan sprzeciwia się. Pozabiblijna literatura żydowska i wczesnochrześcijańska daje nam trochę światła w związku z tym tematem.
Targum w Dt.34:6 opisuje jak Mojżesz został położony przez Michała i Gabriela na złotym łożu, przymocowanym drogocennymi kamieniami i pochowany przez 4 mędrców.
Klemens Aleksandryjski, Orygenes i Dydymus, wszyscy mówią, że fragment z Judy został zaczerpnięty z dzieła Assumptio Mosis. Przez stulecia ta praca była zagubiona dla kościoła, lecz w 1861 jej kopia została znaleziona przez Cedrianiego w Bibliotece Ambrozjańskiej w Mediolanie. Ta kopia nie zawiera zdarzenia z Judy 9, ale Orygenes na pewno się nie mylił. Brakuje tam kilku kartek przy końcu gdzie powinna być mowa o ciele Mojżesza i wszystko wskazuje, że powinny zawierać opis, o którym wspomina Orygenes.
Niewielki fragment został ostatnio odkryty zatytułowany “Modlitwa Mojżesza”, który nosi wiele podobieństw do Assumptio i uważa się za część zagubionych stron. Ten fragment mówi, że “forma” Mojżesza “została przemieniona w chwałę” i “zmarł w chwale”. Interesujące, prawda?
Ten fragment nie wspomina Michała jednak nosi bliskie podobieństwo do dwóch fragmentów gdzie nadmienia się to imię. W słowiańskiej Księdze Henocha w 22:8 Pan powiedział do Michała “Idź i zabierz Henochowi ziemskie okrycie i namaść go Moim świętym olejem i przyoblecz go szatą Mojej chwały”. A w Historii Józefa Cieśli jest mowa o dwóch aniołach: Michale i Gabrielu, którzy mieli “owinąć ciało Józefa w lśniący całun” (22 i 25).
Te opisy mówią o wielkim zaszczycie jaki ich spotkał. Komu jak nie Mojżeszowi Żyd przypisałby i darowałby taki honor? Czy te dwa fragmenty nie mogłyby być zaczerpnięte z takiej tradycji zawartej w zagubionych kartach Assumptio? A gdyby nigdy nie odnaleziono yuch fragmentówy to nie byłoby tam opisu, że Mojżesz “zmarł w chwale” (jak Henoch) i miał chwalebne wejście do nieba (jak Abraham), a jego ciało nie miałoby być owinięte w świetlisty całun (jak Józef)?
Tego zaszczytu Szatan próbował za wszelką cenę zapobiec.
Odnośnie opozycji Szatana co do należytego zaszczytu Mojżeszowi, to żydowska tradycja przypisuje dwa powody. Cedrenius w swoich Kronikach, zaczerpnął te wiadomości z Assumptio, twierdzi, że “diabeł próbował umieścić go wśród niesprawiedliwych pod pretekstem zgrzeszenia. Ecumenius mówi, że “to z powodu zabójstwa Egipcjanina”. Ale w apokryficznym traktacie, historii Starego Testamentu od Adama do Daniela, edytowane w Anecdota Greco-Byzantina, jest powiedziane, że “Samuel próbował znieść przybytek (ciało) Mojżesza do ludu, aby uczynili go bogiem, lecz Michał, główny dowódca, zszedł i zapobiegł temu”.
Oto i wyjaśnienie.
pastor Krzysztof Wójcik
0 komentarzy