PIERWSZY ZBÓR W GDYNI

KOINONIA

25/04/2017
Szukaj jak dziecko

Jana 3:3: „Odpowiadając mu Jezus rzekł: Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci, jeśli kto nie narodzi się na nowo, nie może ujrzeć Królestwa Bożego”.

Jako młody wierzący nie rozumiałem tego fragmentu. Kiedy studiowałem i czytałem w grece nie dochodziłem do żadnego wniosku. Muszę powiedzieć, że powróciłem do języków od niedawna i zabiera mi to potężną ilość czasu, energii i pieniędzy by do tego wrócić. Po 20 latach z groszem postanowiłem spróbować jeszcze raz i przeczytać ten fragment w Aramejskiej Biblii i zobaczyć co z tego wyniknie (za aramejski wziąłem się od niedawna). Kiedy czytałem to nie mogłem oderwać wzroku od słowa mitilad, które tłumaczy się urodzić się i pochodzi ze źródłosłowu jalad i słowa dresz, które tłumaczy się ponownie, jeszcze raz w aramejskim. Było mnóstwo badań nad Staro Galilejskim dialektem Zachodnio Aramejskiego przez katolików i brytyjskich naukowców przez ostatnie 20 lat i nowe fakty wyszły na jaw o tym języku, w którym prawdopodobnie mówił Jezus. Jedno wiemy na pewno, że dialektem którym mówił Nikodem był Chaldejski Aramejski mówiony przez Żydów w Judei. Między nimi są subtelności. W tym wypadku kiedy Jezus mówi: mitilad min dresz (nowo narodzony) Nikodem wziął to dosłownie ale Jezus używając staro-aramejskiego nie mówił o fizycznych narodzinach lecz o duchowych. No ale o tym to bez tego wiecie. Mnie kłopocze dlaczego Jezus popełnił ten błąd. Liberalni teolodzy powiedzieliby, że biedny Jezus zapomniał o różnicach, ale ja wierzę, że Jezus jest w pełni Bogiem i taki błąd był w jego wypadku intencjonalny. Mogę wykazać podobieństwa pomiędzy aramejskim słowem jalad (narodzić) a hebrajskim słowem jalda (dziecko) obydwa mają takie same spółgłoski. Nie tylko to, ale zarówno aramejski jak i hebrajski mają słowo dresz tylko, że w aramejskim znaczy ponownie lub z góry a w hebrajskim znaczy szukać, poszukiwać.

Uważam, że Jezus intencjonalnie spowodował zamieszanie u Nikodema by zwrócić uwagę na grę słów i powiedzieć mu w łagodny sposób, że jest w błędzie. Mimo różnic w dialektach np. na południu Polski mówi się wyjść „na pole”, a u nas „na dwór” to zawsze będzie nić porozumienia. Innymi słowy Jezus mówi mu, że jako mistrz nauczyciel jest biegły w klasycznym hebrajskim i ma myśleć o tym w tym języku. Mitilad min dresz w aramejskim to narodzić się na nowo ale w hebrajskim: szukaj jak dziecko. Jak wiecie Faryzeusze mieli wiele tradycji i mądrości ojców a Jezus mówi by stał się jak dziecko i zamiast szukać mądrości ludzi, zaczął szukać Boga jak dzieciak, prosto, bez łamigłówek intelektualnych. Wtedy dopiero się narodzi na nowo.

Co do wody i ducha, było tyle napisane i powiedziane, że nie mam siły tym teraz się zajmować. Jedynie co powiem, że Jezus wskazuje na relację z Bogiem. Nie ma magii słów lub formuł na cuda.Tak jak z wiatrem. Nie możemy kontrolować Ducha Świętego. Jest jedyna rzecz, którą możemy kontrolować, a to jest nasza relacja z Bogiem i pozwolenie Jego Synowi – Jezusowi na oczyszczenie nas z grzechów. Od Niego teraz zależy jak będzie się manifestował przez nas. Nie może tego zrobić muzyka (cicha czy głośna) kazanie (namaszczone czy tez nie).

pastor Krzysztof Wójcik

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Sąd nad domem Bożym

"Bóg jest miłością!" To chyba nasz ulubiony określnik naszego Pana. Dlaczego? Dlatego, że miłość nie jest kojarzona z krzywdą, nieprzyjemnościami czy...

Myśl dnia

To co trawi twój umysł, kontroluje też twoje życie.

Kazn 8:10-18 – cz.17 Nasz ostatni dzień na Ziemi

Jak reagujemy na powodzenie ludzi bezbożnych? Czy mamy problem z tym, że niektórzy robią co chcą i zamiast być ukaranym, mają jeszcze z tego korzyści? Czy...

Kultura słowa wypowiadanego

Dawno temu, przed T.K. (przez co rozumiem przed telefonem komórkowym), zostałem wychowany, aby nie używać języka skatalogowanego przez moich rodziców jako...

Dieta cud

Na bilbordach, w telewizji, w Internecie ogłasza się coraz to bardziej wymyślne diety, które sprawią, że będziemy się dobrze czuć i dobrze wyglądać, a co...

Próba i pokuszenie

By w pełni zrozumieć Nowy Testament najlepiej dla wierzącego byłoby urodzić się w Grecji, tym samym znać język i w konsekwencji nie mieć problemu z...
Biblijne spacery cz.05 - Przykazanie Imienia

Biblijne spacery cz.5 – „Przykazanie Imienia”

Serdecznie zapraszamy na kolejny spacer z Biblią, tym razem wybraliśmy się Kępę Oksywską w Gdyni.   

Ewangelizacja a owoce Ewangelii

Czy dzielenie się naszym świadectwem nawrócenia jest ewangelizacją? Czy obrona chrześcijańskiej wiary jest ewangelizacją? A może dobre uczynki tym w potrzebie...

Złoto, kadzidło i mirra

"I wszedłszy do domu, ujrzeli dziecię z Marią, matką jego, i upadłszy, oddali mu pokłon, potem otworzywszy swoje skarby, złożyli mu w darze złoto, kadzidło i...
Dom Ojca II - cz.06

Dom Ojca II cz.6 – Mojżesz w Egipcie

Zapraszamy do obejżenia nowego odcinka część 6 z serii Dom Ojca II, premiera odbędzie się w środę 05 Maja o godzinie 18:00. Mojżesz urodził się w czasach gdy...

Myśl dnia

Jeżeli mówisz do człowieka w języku, który rozumie, wchodzi to do jego głowy. Jeżeli mówisz jego językiem, wchodzi to do jego serca.

Dzieje Apostolskie cz.14 – Piotr i Korneliusz

Jak jest różnica między mesjaszem a Mesjaszem? Piotr nawiązywał do tytułu „Christos” – co on sugerował? Czy wolno nam nie ufać niektórym wierzącym? Czy...

Zapraszamy

DO NASZEGO ZBORU

Share This

Ta strona internetowa używa Polityka prywatności i plików cookies aby dać ci jak najlepsze wrażenia.