PIERWSZY ZBÓR W GDYNI

KOINONIA

02/02/2019
Waleczny

„Pan jest wojownikiem, Pan – imię jego”. Księga Wyjścia 15: 3

Ten fragment jest częścią pieśni Mojżesza, która została ofiarowana na chwałę po przejściu przez Morze Czerwone i zniszczeniu egipskiej armii.   Ten werset jest tak prosty w sensie dosłownym, że komentatorzy mówią tylko o tym, jak Bóg będzie walczył za nas, co jest dość oczywiste z kontekstu.   Nasze tłumaczenia na wiele języków nie różnią się wiele od tego, w jaki sposób odczytuje się ten fragment. Niektóre tłumaczenia powiedzą waleczny, a niektórzy powiedzą, wojownik.   Oba są prawie takie same.   Wojownik jest tym, który ma doświadczenie w wojnie, dlatego interpretujemy ideę „walecznego”.

Tutaj właśnie mamy tarcie. Dosłowne tłumaczenie  ish-milechamah to waleczny.  Czy to wyrażenie oznacza to samo dla starożytnych ludzi, jak i dla nas w XXI wieku?   Musimy wejść w umysł starożytnego Hebrajczyka i ich rozumienia wojny.  Wojny w czasach starożytnych nie były toczone, aby chronić swój kraj lub ojczyznę.  Wojny toczyły się z dwóch podstawowych powodów, aby zdobyć żywność i podstawowe potrzeby życia i / lub ze względu na swoich bogów, święta wojna.

Zauważ, że jeśli weźmiesz hebrajskie słowo oznaczające wojnę, milechamah i usuniesz pierwszą i ostatnią literę, masz słowo lecham, co znaczy chleb. W rzeczywistości jest to rdzeń słowa dla wojny lecham lub chleba. Starożytni Hebrajczycy rozpoznali podstawowy powód wojny, a ich słowem na wojnę jest chleb z przyimkiem Mem, co dosłownie oznacza „z powodu chleba”. Wojny walczyły o pożywienie. Ostatnia fraza brzmi dosłownie „Jahwe jego imię”.  Wojny toczyły się też ze względu na boga, tak jak dzisiaj widzimy to na Bliskim Wschodzie.  Bóg walczył w wojnie w swoim imieniu. Bóg zabrał Hebrajczyków z Egiptu, aby nie tylko zaprowadzić ich do krainy mlekiem i miodem, ale także dać im wolność do oddawania Mu czci.

Tak więc Jahwe jest walecznym, który walczy o przyniesienie Swemu ludu chleba i wolności do oddawania Mu czci.  Ale  mamy tu słowo ” ish”.   Bóg nie jest ish. Ish to słowo dla człowieka.  Dosłownie, całe wyrażenie w języku hebrajskim brzmi: „Jahwe, wojna ludzka”. Nie ma czasownika. W języku polskim zawsze musimy mieć czasownik , aby zbudować zdanie, nie potrzeba czasownika w języku hebrajskim, aby mieć zdanie.

Oznacza to, że jest tu głębsze znaczenie, którego wydaje się nam brakować.  Czym jest „wojna człowieka” lub „człowiek z powodu chleba”?   Starożytni rabini uczą nas, że słowo ish jest napisane w Alef, Jod i Szin.  Jod Szin również wymawiane ish oznacza „tam jest” . Jod reprezentuje prawicę, Szin reprezentuje lewicę.   To pokazuje nam skrajności.  Nawet dziś w polityce mówimy o „prawicy” i „lewicy”.   Mamy dwie skrajności, konserwatywną i liberalną.   Maimonides powiedział kiedyś: „Prawda nigdy nie leży w żadnej ze skrajności, ani na prawo ani na lewo.”   Więc Alef lub Bóg jest pośrodku.   Bóg przyciąga do siebie dwie skrajności i tworzy pokój.

Widzicie więc, że starożytni widzieli coś zupełnie odwrotnego w wyrażeniu „waleczny”, który widzimy dzisiaj. Bo w oczach starożytnych „waleczny” oznacza, że ​​Bóg łączy dwie skrajności w pokoju dla chleba . Nawet dzisiaj na Bliskim Wschodzie, kiedy ktoś chce zawrzeć pokój lub pogodzić się z wrogiem, zrobi to podczas posiłku. W Psalmie 23, gdzie Dawid powiedział: „przygotowujesz stół w obecności moich wrogów”, mówił on hebrajskim idiomem na rzecz pokoju i pojednania.

Mojżesz nazywa Jahwe „wojownikiem”, ponieważ mówił, że jest Bogiem, który dostarcza pożywienia i przynosi pokój z wrogami.  Czasami zniszczenie tego wroga jest konieczne, aby przynieść pokój, ale głównym celem jest pokój, a nie karanie lub niszczenie.  Celem przemocy w samoobronie nie jest karanie lub niszczenie, ale ochrona.  „Waleczny” jest wyrazem samoobrony.

Kiedy więc wzywacie Boga, aby reprezentował was jako Ish Milechamah przeciwko wrogowi, który wkrótce będzie chciał konfrontacji, może nie przyjdzie z mieczem płonącym, ale z chlebem i winem.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kazn 12:8-14 – cz.23 Bóg naszym końcem i początkiem

Księga Kaznodziei rozpoczyna się od marności i na niej też się kończy. Władza, pieniądze, przywództwo, śmierć. Czy inwestowanie w tym świecie ma sens skoro...
Izajasza 42 - Kim jest Sługa?

Izajasza 42 – Kim jest Sługa?

Dla jednych oczywistym jest kim jest Sługa z rozdziału 42 Księgi Izajasza. Ewidentnie jest to dla tych osób Pan Jezus. Dla pozostałej części jest to zagadką,...

Myśl dnia

Są 3 rozwiązania na każdy problem: Zaakceptuj go, Zmień go, Zostaw go. Jeżeli nie możesz zaakceptować go - zmień go. Jeżeli nie możesz zmienić go - zostaw...

Kilka słów przypomnienia o zbawieniu

Na naszej ścieżce zdarza nam się niestety zapomnieć, czyją rzeczą jest zbawienie. Silimy się na święte życie na nasz własny sposób,według naszego mniemania i...

Nauka historii jest ważna

Studiowanie historii po prostu nie wydaje się być atrakcyjne dla wyobraźni w dzisiejszych czasach, jak to mogło mieć miejsce w poprzednich pokoleniach. Być...

Jeżeli Bóg jest dobry, to…

Historia ludzkości gęsto utkana jest zdarzeniami przynoszącymi cierpienia ludziom. Na całym globie obecne są kataklizmy takie jak trzęsienia ziemi, powodzie,...
Biblijne spacery cz.3 - "Dlaczego dwie tablice"

Biblijne spacery cz.3 – „Dlaczego dwie tablice”

Serdecznie zapraszamy na trzeci spacer z Biblią, tym razem wybraliśmy się do lasu na Klify Orłowskie. Temat jaki zostanie poruszony jest odpowiedzią na...

Kiedy będzie pochwycenie?

O pochwyceniu czytamy w 1Tes.4:13-17. Oznacza to, że jedno pokolenie Chrześcijan nigdy nie przejdzie przez drzwi śmierci. Chrześcijanie różnią się co do czasu...
Kościół napędzany łaską cz.4

Kościół napędzany łaską cz.4 – Uwielbianie na chwałę Chrystusowi

Mówiąc o uwielbieniu, czyli czymś co wypływa z serca dla naszego Pana – powinniśmy mówić o definiowaniu poprawności w tym temacie? Czy możemy zdefiniować...

Problemy w małżeństwie

Czy Bóg ma poczucie humoru?

Czy Bóg ma poczucie humoru? Czy w Biblii bywa humorystycznie? Czy Bóg komunikuje się poprzez humor? Czy Biblia zakazuje poczucia humoru? Które historie są...

Przyjaźń Boga – nasze zbawienie cz.2

Czy jest coś bardziej destrukcyjnego w przyjaźni niż brak zaufania? W relacji z Bogiem konsekwencją jest skrajne postrzeganie Bożego nauczania. Gdy nie ufamy...
Ezechiel i III wojna światowa - cz.2 Sprzątanie po wojnie

Ezechiel i III wojna światowa – cz.2 Sprzątanie po wojnie

Kontynuując proroctwa Ezechiela, na tapetę bierzemy rozdział 39. O czym mówi werset po wersecie? Jak rozumieć Boga tworzącego swoją historię? W jakiej...

Zapraszamy

DO NASZEGO ZBORU

Share This

Ta strona internetowa używa Polityka prywatności i plików cookies aby dać ci jak najlepsze wrażenia.