PIERWSZY ZBÓR W GDYNI

KOINONIA

25/10/2017
Dawid tańczący z Bogiem

IISam.6:14 i 21 “Tańczył też Dawid z całej siły przed Panem, odziany był w lniany efod”.

A Dawid rzekł do Michal: “To przed Panem tańczyłem, przed Panem, który wybrał raczej mnie niż twojego ojca i niż cały jego dom, aby ustanowić mnie księciem nad ludem Pańskim”.

Dobrze, że Dawid nie słyszał tych całych dyskusji na temat jego tańca, a przecież możemy z tego wyciągnąć ważną lekcję.
Hebrajskie słowo przed to lipeni. Często stosowane jest jako przyimek, lecz może być użyty jako przymiotnik. Jako przyimek może oznaczać, że Dawid tańczył przed Panem. Jako przymiotnik może oznaczać, że Dawid tańczył w Bożej obecności. Najwłaściwiej to przetłumaczyć, że Dawid tańczył z Bogiem. Mamy Abrahama chodzącego przed Bogiem, Henoch chodził z Bogiem, a tu mamy Dawida tańczącego z Bogiem. W Talmudzie porównane jest to do nauki chodzenia przez dziecko. W ostatniej fazie nauki dziecko chodzi z ojcem. W ten sposób starożytni mędrcy uczyli, że Dawid tańczył z Bogiem, nie przed Bogiem. Była to inna relacja z Bogiem, nie, aby zasłużyć na uścisk, ale wyższy poziom.

Zauważcie, że hebrajskie słowo na taniec to karar. Zwykle słowo na taniec to mawkhole, ale tu go nie ma. Karar jest użyte w Biblii dwa razy, dwa razy w tym fragmencie. W poza Biblijnych źródłach karar nie oznacza tańczenia, ale raczej kręcenie się jak “bączek”. Kręcenie w kółko było formą oddawania religijnej czci przez dzieci w starożytności. Pochodnym tego jest taniec Derwiszów w Islamie. Wierzą, że kręcenie się (wirowanie) jest symbolicznym odrzuceniem ego.
Dawid wirował w bekal’oz – w pełni siły, lub mocy. Myślę, że był w tym Duch Święty.

Jaka z tego nauka? W wersecie 20 Michal była zła na Dawida, że tańczył nago. Jest to słowo nihelah. To słowo rzadko używa się do nagości. W semickim korzeniu nosi ideę powrotu do początku. Oto król wraca do swoich początków i zachowuje się jak dziecko. W 21 wersecie Dawid wyjaśnia, że on sichaketi z Bogiem. Często tłumaczy się jako tańczyć, lub świętować. Lepsze tłumaczenie jest w Biblii Gdańskiej jako grać, bawić.

Oczywiście większość tłumaczy porzuca ideę grania z Bogiem, dlatego rozciągnęli to słowo na taniec. Co miał na myśli Jezus kiedy brał małe dzieci i mówił byśmy stali się jak dzieci, aby wejść do królestwa Boga? Myślę, że nie chodzi tu tylko o wiarę. Tu chodzi o bliższą więź, bardziej intymną; jak ojciec z dzieckiem.

pastor Krzysztof Wójcik

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

17.05.2020 - Nabożeństwo - Kazanie: "Czy jest coś trwałego na tym świecie?"

Czy jest coś trwałego na tym świecie?

Fundamenty są trwałe i solidne – bez nich nie ma sensu budowania czegokolwiek bez ryzyka szybszego zawalenia. To nie tylko zasada budownictwa, każdy z nas...

Ewangelizacja a owoce Ewangelii

Czy dzielenie się naszym świadectwem nawrócenia jest ewangelizacją? Czy obrona chrześcijańskiej wiary jest ewangelizacją? A może dobre uczynki tym w potrzebie...

Chciałabym być “Albowiem”

Zborowa grupa zajmująca się studiowaniem Pisma Świętego zaznajamiała się bliżej z wybitnymi postaciami występującymi w Biblii. Uczestnicy spotkania zostali...

Dar języków

Dar języków to jeden z darów duchowych. Nauce znanych jest kilka tysięcy języków ludzkich. A czy każdemu z nasz znany jest chociaż jeden język duchowy? Czy...

Prorok Amos i Boża sprawiedliwość

 „Niech sprawiedliwość wystąpi jak woda z brzegów i prawość niech się wyleje jak nie wysychający potok!” Amos 5:24 B.T. W ósmym stuleciu pojawił się pierwszy...
Izajasza 51-52:12. Obudź się

Izajasza 51-52:12. Obudź się

Serdecznie zapraszamy na transmisję nabożeństwa, która odbyła się 03 Października 2021.  Fragmenty Izajasza 51-52 można podzielić na części modlitewne i...

List do Hebrajczyków cz.5 – Nie bój się że utracisz zbawienie

Izrael zgrzeszył niewiarą, a nie moralnością. Dlaczego więc Bóg go wybrał widząc? Dlaczego ich kochał? Czy uczynki bądź moralność przesądza o naszym losie?...

Żyć dla Boga

Dosyć życia dla siebie! Kiedyś cierpienie było odbierane jako narzędzie, które kształtuje charakter. Dziś bardziej kojarzy się z mniej doniosłym celem....

List do Kolosan cz.4 – Obrzezanie i chrzest

Kol 2, 11-12 Kolejne zagadnienia poruszane w kazaniu: Pełnia boskości. Jaki związek jest miedzy tym ze w Chrystusie jest pełnia, a tym, że my zostaliśmy...

Pan moją tarczą

Dlaczego Bóg mówi, że jest naszą tarczą? Czy tarcza występuje jako symbol tylko w religii chrześcijańskiej? Przed czym Bóg nas chroni? Jeżeli upadam i grzeszę...

Martwić czy nie martwić się o bezbożnych

Kilka myśli na temat Psalmu 37 Co ma na myśli psalmista, że nie powinniśmy martwić się o bezbożnych? Być może sposobem na przyjrzenie się temu, jest najpierw...

Ostatni kawałek puzzli stworzenia

"A z żebra, które wyjął z człowieka, ukształtował Pan Bóg kobietę i przyprowadził ją do człowieka." 1M.2:22 W większości polskich przekładów mamy "żebro"....

Zapraszamy

DO NASZEGO ZBORU

0:00
0:00

Ta strona internetowa używa Polityka prywatności i plików cookies aby dać ci jak najlepsze wrażenia.