PIERWSZY ZBÓR W GDYNI

KOINONIA

07/08/2016
Dlaczego nie jestem Kalwinistą

Czym jest kalwinizm i dlaczego jego nauka powraca i rozszerza się? Czy te nauki są biblijne? Czy nie umniejszają dziełu i chwale Chrystusa? Czego nauczają kalwiniści? Czy sam Kalwin uznałby taką naukę? Czym jest suwerenna i uprzedzająca łaska? Dlaczego nie można nauczać, że jest się przeznaczonym do zbawienia lub potępienia? Czy można być zbawionym na zawsze już dziś? Czy Ci, którzy odpadli byli w ogóle zbawieni? Jak tłumaczą takie zjawisko kalwiniści? Czy ewangelizują czy czekają aż ”wybrani” sami przyjdą do kościoła? Jakie ryzyko i wypaczenie niesie za sobą takie nauczanie? Na co człowiek nie ma wpływu? W co należy wierzyć? Czy Bóg planuje zło, które ma nas spotkać? Czy jest to wciąż sprawiedliwe? Czy przynosi to nadal chwałę Bogu? Jakie są sprzeczności kalwinizmu? Jak rozumieć fragmenty które kalwiniści przytaczają na potwierdzenie własnych tez? Czy wszystko jest wytłumaczalne? Jaki jest Bóg w świetle kalwinizmu? Czy kalwinista może utracić zbawienie? Co z kalwinistą, który opuścił Kościół? Czy kalwiniści modlą się o niezbawionych? Który pogląd jest spójny? Czy ta nauka zgadza się z wolną wolą człowieka?

Wyszczególniamy i omawiamy 5 punktów Kalwinizmu.

[ap_hap id=”1″ player_type=”classic white” use_playlist_selector=”0″ active_playlist=”212″ active_item=”0″ default_volume=”0.5″ auto_play=”0″ auto_load=”0″ random_play=”0″ looping_on=”1″ auto_open_playlist=”1″ use_numbers_in_playlist=”1″ sortable_playlist_items=”0″ use_volume_tooltip=”1″ use_seekbar_tooltip=”1″ activate_playlist_scroll=”0″ sound_id=”player”]

2 komentarze

  1. Emanuela

    Nie jestem kalwinistką (obojętnie na jego odmianę) bo jest to system bazujący na bałamutnej retoryce, wykręcaniu wersetów i wyrywaniu ich z kontekstu całej Biblii (w tym ostatnim ustępuje chyba tylko świadkom Jehowy). Kalwinizm czerpie z filozofii greckiej, pogańskie go fatalizmu i gnozy. Historia Augustyna to rozjaśnia. Wyszedł z sekty manicheuszy i się na wrócił a po około 10 latach zaczął znowu te nauki przemycać ale już w chrześcijańskim ubranku. A Kalwin to kilkaset razy cytował Augustyna w sprawie zbawienia i przyznawał że się z nim zgadza. Smutne ze dla wielu nauki Kalwina, Augustyna ważniejsze są niż dokładne badanie Biblii. Ale fałszywe nauki są konieczne aby się okazało kto jest wierny.

    Odpowiedz
  2. Maciej

    To jeden z mitów dot kalwinizmu.
    Zły, okrutny Bóg skazuje dobrego człowieka, któremu odebrał możliwość nawrócenia na wieczne potępienie.

    Nie mogę uwierzyć w takiego Boga. Taki Bóg nie istnieje. Bóg tyranii. Bóg mordu. Bóg bez miłości. Bóg, który bawi się ludźmi jak zabawkami. Jak kukiełkami w przedszkolnym teatrzyku.

    Jest jeden problem w tym obrazie. Jeden główny problem. Poza zrozumieniem istoty i natury Stwórcy i Jego przywileju do czynienia ze stworzeniem, tego co Mu się podoba wg Jego woli, zapomina się o charakterze stworzenia.

    Bóg nikogo nie skazuje na piekło, ponieważ jak mówi ewangelia Jana:

    19 A potępienie polega na tym, że światłość przyszła na świat, lecz ludzie umiłowali ciemność bardziej niż światłość, bo ich uczynki były złe.

    Jana 3,19

    Żaden człowiek, który idzie w kierunku wiecznej kaźni, nie idzie tam z powodu braku Bożej miłości w stosunku do niego, ale z powodu własnej grzeszności i wyboru ciemności, zamiast światła jakie jest w Jezusie Chrystusie.

    Znamy ten zarzut, że Bóg oferuje zbawienie jednym, jednocześnie ograniczając je innym.
    Stawiamy Boga w świetle złego wujka, który wręcz musi każdemu z nas ofiarować najcenniejszy dar. Dar zbawienia.

    W tym momencie na szali stawiamy Świętego Boga, a z drugiej strony buntownika żyjącego w grzechu i odrzucającego Boże dzieła o jakich czytamy w Liście do Rzymian rozdziale pierwszym. Bóg ujawnił się ludziom i ujawnia w dziełach Swoich rąk. Człowiek jednak odrzuca Go tłumacząc napotkane rzeczy, jako dzieło przypadku. Ewolucji. Wielkiego wybuchu.

    Przykre jest to, że rzesza ludzi mieniących się chrześcijanami stawia Boga pod ścianą żądając od Niego zbawienia każdego człowieka na ziemi. Nawet tych, którzy Go odrzucają.
    Gdy jednak Bóg postanawia zbawić dla własnej chwały ludzi, których wybrał przed założeniem Świata, i w tym gronie jesteśmy my sami, zamiast cieszyć się i dziękować Bogu, stajemy w obronie grzeszników, zarzucając Bogu brak miłości.

    Jaką Bóg musiał wykazać się miłością drogi czytelniku, że ty, który to czytasz i który żądasz od Boga zbawienia każdego człowieka, jednocześnie odbierasz Mu Jego suwerenność, decyzyjność zapominając, ile On zrobił dla Ciebie samego.

    Oczywiście, możemy przyjąć że brak Bożej łaski jest równoznaczne z pójściem tych ludzi na potępienie. O tym czytamy chociażby w książce Arthura Pinka Suwerenność Boga.

    Bez Bożej łaski nie można dostąpić zbawienia.
    Problem z punktu widzenia arminianina polega na tym, iż w jego zrozumieniu Boża łaska nie jest efektywna, tzn nie zbawia każdego. Zbawia jedynie tych, którzy zgodzą się ją przyjąć.
    W reformownanym rozumieniu, Boża łaska jest doskonała i zbawia każdego, kogo Bóg pragnie zbawić. Stąd jest to łaska efektywna, która odnosi skutek.
    Jezus w Ewangelii Jana w szóstym rozdziale mówi:

    Dlatego wam powiedziałem, że nikt nie może przyjść do mnie, jeśli mu to nie jest dane od mojego Ojca.

    Ewangelia Jana 6,65

    Zatem nikt nie może przyjść do Boga, jeżeli to nie będzie zgodne z Bożym wyborem, Bożą elekcją.

    Ludzką rzeczą jest prowadzić z Bogiem spór. I o ile spór toczą ludzie żyjący w ciemności, o tyle przykry jest widok walki z Bogiem ludzi śpiewający dla Niego ogrom pieśni na Nabożeństwie w niedzielę, którzy odbierają Temu Bogu Jego własne prawo i przywileje.

    Ale jak jest napisane w Liście do Rzymian w 9 rozdziale, tym często pomijanym w zborach, z uwagi na swój jasny przekaz

    15 Mówi bowiem do Mojżesza: Zmiłuję się, nad kim się zmiłuję, a zlituję się, nad kim się zlituję. 16 A więc nie zależy to od tego, który chce, ani od tego, który zabiega, ale od Boga, który okazuje miłosierdzie. 17 Pismo bowiem mówi do faraona: Po to właśnie cię wzbudziłem, aby okazać na tobie swoją moc i żeby moje imię było głoszone po całej ziemi. 18 A zatem komu chce, okazuje miłosierdzie, a kogo chce, czyni zatwardziałym. 19 Ale mi powiesz: Dlaczego więc jeszcze oskarża? Któż bowiem sprzeciwił się jego woli? 20 Człowieku! Kimże ty jesteś, że prowadzisz spór z Bogiem? Czy naczynie gliniane może powiedzieć do tego, kto je ulepił: Dlaczego mnie takim uczyniłeś?

    List do Rzymian 9,15-20

    https://www.reformowani1689.pl/2023/09/01/bog-skazuje-ludzi-na-pieklo/

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Synowie Boży i córki ludzkie

Dom Ojca cz.9 – Synowie Boży i córki ludzkie cz.I

Co ludzie pierwszego wieku odpowiedzieli by na pytanie skąd wzięło się zło? Kim byli Synowie Boży i córki ludzkie? Jaki jest pogląd dziś a jaki był wieki...

Wyznanie wiary Marty

Historia wskrzeszenia Łazarza. Co nam mówi o czasie i odpowiedziach Boga na modlitwy? Co mówi o naszej ufności i naszym wzroście duchowym? Jak możemy przez...

Myśl dnia

Opowieść o nieśmiertelnym Żydzie

 „Lepiej jest co oczyma widzieć, niżeli tego żądać; aleć i to marność i utrapienie ducha.” Ks.Koh. 6:9 B.G Pewien XIV wieczny autor, Geoffrey Chaucer,...

Myśl dnia

Łatwiej głosić 10 kazań niż żyć jednym.

10 przykazań cz.5 – Pamiętaj o dniu sabatu, aby go święcić… (IV)

Chociaż niedziela ustawowo jest dniem wolnym od pracy, to w praktyce nie jest to realizowane i wielu Polaków niestety musi wtedy pracować. Nie mogą oni więc...

Siedem zasad sprawiedliwej wojny

Siedem zasad sprawiedliwej wojny zasugerował Augustyn z Hippo (354-430): Sprawiedliwy powód. Obronne wojny są sprawiedliwe. Sprawiedliwe intencje. Zemsta,...

Przyjaciel – agape na sterydach

„Już was nie nazywam sługami, bo sługa nie wie, co czyni pan jego; lecz nazwałem was przyjaciółmi, bo wszystko co słyszałem od Ojca mojego, oznajmiłem wam.”...

POZA BRAMĄ

Abraham przeszedł wielką próbę wiary, kiedy w posłuszeństwie Bogu składał na ofiarę swojego syna. Ale jeszcze ponad jego doświadczaną wiarę, Abraham został...

Dzieje Apostolskie cz.17- Inni bogowie

Mieszkańcy Ikonium wzięli Pawła i Barnabę za bogów tylko dlatego, że uczynili cud. Okrzyk wezbrał z ich strony. A dlaczego taki? Czy pojęcie o bogach było...

Efraim i Boża nauka chodzenia

Ozeasza 11:3 "A przecież to Ja sam uczyłem Efraima chodzić, brałem ich na swoje ramiona, lecz oni nie wiedzieli, że to ja ich leczyłem". Efraim to inne imię...

Głupota matką beznadziejnych

Tak nam dziś brakuje czasu na rozmyślanie, na szukanie odpowiedzi, wszystko ma być na teraz, zaraz i najlepiej to co ucho łechce. Co dziś ludzie głoszą? Jakie...

Zapraszamy

DO NASZEGO ZBORU

0:00
0:00

Ta strona internetowa używa Polityka prywatności i plików cookies aby dać ci jak najlepsze wrażenia.